AJANKOHTAISTA / NEWS




KATAJAINEN KANSA - taidetta purkutalossa
Mäntyharju 17.6.- 31.8.2017

www.katajainenkansa.fi

Taidekeskus Krimin ja Katajaisessa kansassa esillä olevan kokonaisuuden taustalla on Imatran Koulukadulla sijaitseva talokaksikko, jossa on asunut taiteilijoita ja taideopiskelijoita yhtäjaksoisesti yli 30 vuotta. Tuona aikana Krimille on muodostunut oma mikrokulttuuri. Taidekeskus on toiminut A-talossa vuodesta 2015 asti. Nyt talojen elinkaari on päättymässä; Krimi tyhjenee vuoden loppuunmennessä ja talot tullaan purkamaan.

Huoneisto 1A3: Katajaisessa kansassa Krimi tuo purkutuomion saaneet asuintalonsa toisen purkutalon tiloihin. Krimin taiteilijat Paula Saari, Janette Holmström, Susa Walve ja Jussi Nykänen osallistuvat näyttelyyn ryhmäprojektillaan Krimiläinen kansa. Asukkaat ovat pohtineet projektissaan, mitä jää jäljelle kun koti irtaimistoineen katoaa ja yhteisö hajoaa. Osana projektia nähdään venäläisen Ksenia Voronchikhinan videoteos Ring, joka kuvaa ajankulkua ja vanhassa puutalossa elävän yhteisön elämää.

Taidekeskus kutsui mukaan myös taiteilijoita, joilla on jonkinlainen yhteys Krimiin ja jotka ovat teoksissaan pohtineet tilan merkitystä ja elämän kiertokulkua.

Huoneisto 1A1:

Kaija Hinkulalta on Mäntyharjulla esillä maalauskokonaisuus, joka on viimeksi ollut esillä Taidekeskus Krimillä. Öljyvärimaalaukset käsittelevät väliaikaisuutta ja kuolemaa vanitas-perinteen kautta. Hinkula on myös Krimin talojen entinen asukas.

Tapio Mömmö, surrealistisia öljyvärimaalauksia on niin ikään nähty myös Krimin seinillä. Teoksia voi tulkita niin ulkoisen ja sisäisen kuin fyysisen ja aineettoman tilan tutkielmina.

Huoneisto 1A2:

Iitta Pieti, joka puolestaan kiteyttää purkutalon hengen kirjaimellisesti hengittävällä tilataideteoksellaan. Teos on esitetty edellisen kerran imatralaisessa autiotalossa vuonna 2016.






DECADENCE
Kaija Hinkula & Mika Kiviniemi
Galleria Krimi 27.5.-11.6.2017

Decadence on kuvia ajasta ja väliaikaisuudesta. Kokonaisuus sisältää maalauksia sekä videoinstallaation. Kaija Hinkulan maalauksissa sisäelin rinnastuu maatuvaan hedelmään ja hauraat abstraktit pinnat rakentavat kuvaa katoavaisuudesta. Mika Kiviniemen videoinstallaatiossa rikkoutuminen, syntymä ja kuolema käyvät dialogia puhtaan valkoisten kananmunien pinnalle piirtyvissä halkeamissa.

Näyttely tuo taiteen moniottelijan Mika Kiviniemen videoteoksen ensimmäistä kertaa galleriatilaan. Myös näyttelijänä ja ohjaajana toimivan Kiviniemen videotyötä on nähty aiemmin osana teatteri- ja esitystaideteoksia. Kaija Hinkula valmistui kuvataiteilijaksi Saimaan AMK:sta vuonna 2008. Näyttelyä voisi pitää myös kotiinpaluuna, oululaistunut Hinkula asui Krimin talossa opiskeluvuosinaan. Kaksikko on aiemmin tehnyt yhteistyötä mm. Lumo Light Festivaalilla Oulussa.













OMNIA VANITAS - Daniel Nagy, Kaija Hinkula, Heidi Kesti
Galleria Napa 13.5. - 31.5.2017

Avajaiset 12.5. klo 18



Omnia Vanitas-näyttelyn lähtökohtana on toiminut vanitas - erityisesti 1600-luvulla kukoistanut maalaustyylisuunta. Omnia Vanitas esittäää kolmen taiteilijan tulkinnan aiheesta. Näyttely sisältää teoksia taiteilijoilta Daniel Nagylta, Kaija Hinkulalta sekä Heidi Kestiltä.  Näyttely on osa Oulun sekä Lapin Taiteilijaseuran näyttelyvaihtoa.

Sanalla vanitas on monta merkitystä. 1600-luvun vanitas-perinteen maalaukset olivat omistajilleen sekä kauniita objekteja että uskonnollista mietiskelyn välineitä, koskien elämää ja maallisten nautintojen pysymättömyyttä ihmistä kohtaavan väistämättömän kuoleman edessä. Universaali kuolevaisuuden symboli pääkallo toistui usein vanitas-asetelmamaalauksissa, mutta myös muut elementit kuten kirja, kynttilät, peilit, kukat, hyönteiset, saippuakuplat ja varjot..  Turhuuden ja kuolevaisuuden esillenostaminen sekä erilaisten elementtien rinnastukset sekä ovat ominaista vanitas-teemalle.

Omnia Vanitas tuo aiheeseen kolme lähestymistapaa. Daniel Nagy käsittelee aihetta dogmaattisesti, historian, moraalin, politiikan kautta. Kaija Hinkulan maalaukset versioivat perinnettä nykymaalauksen keinoin, Heidi Kestin kierrätysmuoviset teokset rakentavat juhlaa kulutusyhteiskunnasta. Näyttely koostuu hiilipiirrustuksista, maalauksista sekä kierrätysmuovista.











K2 UNPLUGGED  
kevään suuri kuvataidekarnevaali

Aika: 22.-23.4.2017, klo 12:00-16:00
Paikka: K2 Taiteilijatalo, Kulttuurikasarmi, Hiukkavaara, Hiukanpiha 25, 90670 Oulu

Hiukkavaaran K2 Unplugged  -näyttelytapahtuma muuttaa jo kolmatta kertaa työhuoneet gallerioiksi huhtikuisen viikonlopun ajaksi. K2 taiteilijatalo on dynaaminen taiteidentalo, jonka tarjonta elää toimijoidensa mukana. 

Näyttelyyn osallistuu tänä vuonna 31 eri taiteen alojen tekijää. Jokainen näyttelyyn osallistuva K2-talossa työskentelevä taiteilija rakentaa työhuoneeseensa omannäköisensä näyttelyn. Näin muodostuu näyttelyiden ketju saman katon alle, kuin vilkas galleriakortteli kolmeen kerrokseen yhden rakennuksen suojiin. 
Lauri Arola, Mary Gregory, Anssi Hanhela, Liisa Harju, Kaisu Heikkilä, Mirja Heikkilä, Kaija Hinkula, Eija Hirvonen, Hanna Holopainen, Pekka Homanen, Irma Jämsä, Minna Kangasmaa, Tuomo Kangasmaa, Martta Kemppainen, Ulla Kiiskinen, Anja Kurikka, Erja Kärkkäinen, Christelle Mas, Ulla Mitiku, Minna Mukari, Sisko Määttä, Daniel Nagy, Jorma Niemitalo, Mervi Niemitalo, Johanna Pétursdóttir, Elisa Raittila, Hanna Schroderus, Tiina Seppälä, Kirsi Tervo, Heidi Toivainen ja Tanja Torvinen. 










TAIDEMAALARILIITON TEOSVÄLITYS
11.3. – 19.3.2017

Kaapelitehdas, Merikaapelihalli
Tallberginkatu 1 C, Helsinki
Avoinna: ma – pe 12 – 18, la – su 11 – 17
Vapaa pääsy
  
 https://www.painters.fi/teosvalitys/
 
Pohjoinen, 150x150cm, 2014



























Elonkorjuu, 150x150cm, 2014







OCEAN 
Kaija Hinkula & Mika Kiviniemi 

LUMO Light Festival Oulu 18.11.-27.11.2016

Merellinen valokylpylä heinäpäässä.


De Gamlas Hem (sisäänkäynti sisäpihan päädystä)
Kirkkokatu 54
90120 Oulu

Avoinna päivittäin 16-22












 





ARS Kärsämäki 2016 
 
”Ytimessä”, 11.6.–31.7.2016

Avajaiset ovat 10.6. klo 19
Näyttely on avoinna ti–pe 12–18 ja la–su 12–15 osoitteessa Nahkurin taidetalo, Keskuskatu 25, 86710 Kärsämäki

Kärsämäellä voi tänä kesänä esimerkiksi pureutua näkemisen mysteeriin, tavoitella arktisen ydintä, kokea harmonista ykseyttä, miettiä onko olemassa alkua tai loppua, nähdä universaaleja alkukuvia ja tutkia piirtyykö siveltimenvedosta esiin jumalan kasvot.

Kesän 2016 ARS Kärsämäen kuraattori kuvataiteilija Anni Arffman kutsui taiteilijoita mukaan transsendenssi -teeman ympärille:

”Monella tapaa huolestuttavana aikana peräänkuulutetaan toisinaan poliittista taidetta. Taiteen kyky vaikuttaa ja taiteilijan tulkinnat maailmasta eivät kuitenkaan noudata pamfletinkaltaista suoraviivaisuutta. Taiteesta ei tavoiteta olennaisinta valjastamalla sitä minkään tietyn näkökulman palvelijaksi. Asian ytimeen voidaan mennä monella tapaa, ja pohjimmaisena, järjen tuolla puolen, saattaakin piileskellä mysteeri.

Hyvänä elämänä markkinoitu kulutuskeskeinen konsepti ei suosi pysähtymistä ja syvälle menevää mietiskelyä. Ongelmien ja siksi myös ratkaisujen ytimessä on ihminen, ja millainen ihminen kykenee muutokseen? Sellainen, joka kiirehtii tehokkaana läpi elämän, vai sellainen, joka edes hetkittäin pysähtyy tutkiskelemaan olemisen peruskysymyksiä? Itsetutkiskelun välineenä taide on parhaimmillaan lyömätön apuväline, sillä se ei esitä valmiita vastauksia vaan johdattelee ajatuksia ulos arkisesta kehästä kohtaamaan itseään, kohtaamaan selittämätöntä.”

Mukana on 13 tuoretta mutta jo huomiota niittänyttä taiteilijaa, ja esillä on installaatioita, maalauksia, grafiikkaa, valokuvia, piirroksia, veistoksia, videotaidetta, äänitaideteos sekä muraali. Taiteilijat tulevat eripuolelta Suomea Pellosta Kemiönsaareen, ja mukana on myös useita taiteilijoita Pohjois-Pohjanmaalta.

2016 ARS Kärsämäen taiteilijat ovat:


Kaija Hinkula Essi Korva
Tuomo Laakso Christelle Mas Nabb & Teeri Jussi Nykänen Mari Oikarinen Ida Palojärvi
Jukka Silokunnas Tuija Teiska Antti Tolvi Marja Viitahuhta











INDIAN EXPRESS / TM Galleria 11.5.-29.5.2016

"Matkustin metsästä kaukomaille,
hiljaisista sävyistä huutaviin."

Indian Express esittää maalaustapahtumia eksoottisella latauksella. Maalaukset luovat visuaalisia matkamuistoja satunnaisista havainnoista vierailla mailla, pääosassa väri, jumalat ja uudet muodot.


http://www.painters.fi/galleria/kaija-hinkula/
















THE YELLOW PAINTING

5000m2 - tapahtuma Lappeenranta 13.2.-27.3.2016 










Kuva: Hanna Peräkylä


 
29.9. 2015 Kaija Hinkula teki Kouta-Galleriaan oodin hiljaisuudelle









EXHALE


21.7.-1.8.
Opening 21.7. at 17.00-19.00h

Galerie Pleiku
Eugen-Schönhaar-Strasse 6A, Berlin
Tram M4: Greifwalder Str. / Danziger Str.
Open: Tue-Sat 15-19h


Exhale is an exhibition by two finnish artists Kaija Hinkula and Hanna Peräkylä.
It exhibits two different perspectives of  artists seeking slower rhythms.
Hinkula’s paintings create spaces around the silence in abstract scenery. Peräkylä`s work transforms old textiles into new forms, letting the time to be one of the builders.

In Hinkula`s works paint moves on a surface for a short moment and leaves traces of a intuitive painting process. ” Landscape, breath, sound, silence, the dark - atmospheres associated with movements of nature build the picture of the quietness.
Exhale is a silent fanfare – an ode for silence in the middle of huge rush and tempo around us in our everyday lives.

Hanna Peräkylä’s works deal with remembering; how the same story changes with the passing of time, how old memories are easily brought up even if yesterday would have been forgotten. Her works are rebuild from processing used, old textiles. She is interested in the narratives of daily clothing and home textiles, and our attitude towards them - how textiles are valued today.

Exhibition is granted by Arts Promotion Center Finland.
Hinkula & Peräkylä have worked together in residencies in Finland and Russia.
Last co-operative exhibition was held in Tallinn 2012.








   
      








 

MAISEMA
 
 SKJL:n teemanäyttely 29.5.-22.8.2015 
Kulttuurikeskus Poleeni, Pieksämäki

 ”Maisemalla on pitkät perinteet länsimaisessa kuvataiteessa. Nykytaiteen tehtävä on tutkia ja kyseenalaistaa. voisi sanoa, ettei kysymyksenasettelussa oleellista ole vastaus – vaan ne mielenkiintoiset näkökulmat aiheeseen. Mikä on taiteilijan suhde maisemaan? Minkälainen on tekniikan suhde maisemaan? Kuinka pitkälle olemme päässeet romantiikan subliimista maisemakuvauksesta? Miten tapaamme nähdä maisema on muutoksessa?”  

- MAISEMA näyttelyn juryttäjä, kuvataiteilija Kirsimaria E. Törönen-Ripatti










FESTIVO - JUHLAVASTI
Arvio 8.4.2015



Imatran taidemuseossa paraikaa olevaa näyttelyä voi lähestyä kuin musiikkiteosta. Kaija Hinkulan kolmen suuren maalauksen tummat sävyt jysähtävät yllättäen kuin patarummut Mahlerin Titanic-sinfonian jälkipuolen apassionato-osassa. Tätä ennen hienovaraisten sävelkulkujen kautta katsoja on kuin nukahtamaisillaan miellyttävään uneen niinkuin tapahtuu monen sävelteoksen adagiossa.

Hinkula on loistava maalari. Hänen maalauksiaan uskaltaa verrata Gerhard Richterin Bach-sarjaan. Maalari soinnuttaa väriä kerroksellisuuden kautta. Kahdessa suuressa maalauksessa The Opening ja Connections tumma värimassa on ilmavaa. Se on smaan aikaan vahvaa ja hiljaista.
Tummien värien tuntumassa väreilee äärimmäisen herkät sävyt. Tunnelma on juhlava kuin vanhoissa alttaritauluissa, joissa voimakas valo läpäisee synkän pilvikerroksen ja ilma hehkuu kuin kevään auringossa.

Näyttelyn disharmonia löytyy Marjo Heleniuksen installaatiosta Alku, jolla ei ole mitään tekemistä muiden näyttelyssä mukana olevien teosten kanssa. Se elää omaa elämäänsä toimien kuitenkin hienosti tilan ja valon kanssa. Sitävastoin Heleniuksen teoskokonaisuus Structure on tärkeä osa näyttelyn kokonaisuutta.
Helenius on taidegraafikko, mutta tässä sarjassa väri on niin hieno ja hallitseva, että teoksen takana olevat monet ilmaisutekniikat ovat yhdentekeviä. Juuri tämä sarja tuo näyttelyyn scherzon, iloisen leikkimielisen tuulahduksen.

Musiikkitermiä käyttäen Reetta Harjun puupiirrokset voisi määritellä käsitteellä andante. Rauhallinen, hiljainen luonto on taiteilijalle tärkeä eikä hän poikkea tästä teemasta. Kaikki kuvat ovat samaa kokoluokkaa, samaa aihemaailmaa, samaa alikylläistä värimaailmaa, mutta ei tässä mitään vikaa ole.
Esimerkiksi vedos Gepardi on hallittua grafiikkaa. Mielenkiintoiseksi teoksen tekee äärimmäisen niukka valöörin vaihtelu. Siitä huolimatta se ei ole monotoninen.

Annukka Visapää on taitava tekijä, joka käyttää valokuvaa teknisen monipuolisesti, mutta samalla hän on ilmaisullisesti niukka. Juuri niukkuudessa on hänen voimansa. Olemisen Ulottuvuus, Unheimlich ( The dimension of being) on kromogeeninen värivedos silisecille. Teos koostuu useista pienistä vedoksista, jotka yhdessä teoksen nimen kanssa herättävät ajatuksen olemisen äärettömyydestä. Me olemme, mutta mitä on oleminen? Onko sillä rajoja? Annukka Visapää yrittää löytää vastausta kuvallisin keinoin tähän kysymykseen. Hän on hyvä esimerkki siitä mitä suomalainen, kansainvälisesti arvostettu valokuva on juuri nyt.

Onnistuneen ripustuksen ehdoton pointti on eri tekijöiden sekoittaminen keskenään. Taiteilijoiden työskentely painottuu nonfiguratiiviseen ilmaisuun, joka luo yhtäläisyyden. Raikkaus löytyy erilaisten massojen poljennosta eli suuret ja pienet, yksittäiset ja ryhmittäiset kuvat synnyttävät yhdessä ehyen näyttelykokonaisuuden.


Juhani Järvinen






MATKA Imatran Taidemuseo 14.3.-11.4.2015 Reetta Harju, Marjo Helenius, Kaija Hinkula, Annukka Visapää




















 TAIDE-lehti 23.10.2014